سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خانه
مدیریت
ایمیل من
شناسنامه
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 5948
تعداد بازدید امروز: 10
تعداد بازدید دیروز: 0
  • درباره من


  • انجمن فناوری و اطلاعات دبیرستان شاهد پسرانه خمین
    مدیر وبلاگ : صالح محمدی[5]
    نویسندگان وبلاگ :
    امین کفایتی (@)[1]


  • لوگوی من


  • مشاهده اوقات شرعی


  • وضعیت من در یاهو


  • یــــاهـو
  • اشتراک در وبلاگ


  •  
    انجمن فناوری و اطلاعات دبیرستان شاهد پسرانه خمین
    دانش خود را نادانى میانگارید ، و یقین خویش را گمان مپندارید ، و چون دانستید دست به کار آرید ، و چون یقین کردید پاى پیش گذارید . [نهج البلاغه]
  • آنفولانزای مرغی نویسنده: صالح محمدی چهارشنبه 84/12/10 ساعت 6:6 ع
  • ویروس آنفلوانزای مرغی در یک ماه گذشته به ‪ ۲۰‬کشور دیگر سرایت کرده است و به آفریقا و اروپا رسیده است. این ویروس در بخشهایی از آسیا به بیماری بومی پرندگان تبدیل شده است.

    خبرگزاریهای بین‌المللی و پایگاههای اینترنتی هر روز گزارشهایی را از مشاهده موارد دیگری از این ویروس در شمار بیشتری از کشورها مخابره می‌کنند.

    سازمان جهانی بهداشت حیوانات اعلام کرده است تمام کشورهای جهان باید این ویروس را مهار کنند و قصور فقط یک کشور سایر کشورها را در معرض خطر قرار می‌دهد.

    بجز استرالیا و نیوزیلند که مقصد پرندگان مهاجر نیستند، سایر نقاط جهان در معرض خطر مستقیم آنفلوانزای مرغی قرار دارند و حتی احتمال سرایت این بیماری به قاره آمریکا نیز وجود دارد.

    ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬از اواخر سال ‪ ۲۰۰۳‬تاکنون منجر به انهدام یا مرگ ‪ ۲۰۰‬میلیون قطعه پرنده شده است. این بیماری ظرف یک روز مرغ و پرندگانی مانند قوها را از پای در می‌آورد ، اما در برخی گونه اردک‌ها می‌توانند بدون هیچ نشانه ظاهری به این ویروس مبتلا شوند.

    کارشناسان هشدار داده‌اند جهش این ویروس و ظهور یک ویروس قابل انتقال بین انسانها موجب شیوع یک بیماری جهانگیر و مرگ میلیونها انسان خواهد شد.

    ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬تاکنون در ‪ ۴۰‬کشور مشاهده شده است و در کشورهای کامبوج، چین، اندونزی، عراق، تایلند، ترکیه، و ویتنام با تلفات انسانی همراه بوده است.

    باوجود هشدارهایی که در مورد ورود این ویروس به قاره آفریقا داده شده بود اکنون این بیماری در سه کشور آفریقایی مشاهده شده و همچنان درحال پیشروی است.

    تازه‌ترین خبرها مبنی بر تایید ویروس اچ ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در نیجر آنچه را که دانشمندان همواره از وقوع آن نگران بودند به واقعیت نزدیکتر کرده است.

    نیجر یکی از فقیرترین کشورهای جهان است. از هر ‪ ۴‬چهار کودک در این کشور یکی قبل از رسیدن به سن پنج سالگی جان خود را از دست می‌دهد و احتمال انتقال این بیماری از حیوان به انسان بسیار بالاست.

    نظام ضعیف تشخیص بیماری در آفریقا، پرورش ‪ ۱/۱‬میلیارد قطعه پرنده در این قاره که امکان تماس انسانها و پرندگان را بیشتر می‌کند، جابجایی آسان پرندگان از مرزهای کشورها و ناآگاهی در مورد این بیماری می‌تواند به گسترش این بیماری دامن بزند.

    علاوه بر موارد گزارش شده آنفلوانزای مرغی در نیجر و نیجریه، موارد مشکوکی در پرندگان در اتیوپی، گابن، گامبیا و سیرالئون گزارش شده است که درحال حاضر تحت بررسی است.

    اتیوپی، کنیا، تانزانیا، و اوگاندا از آنجا در فصل زمستان اروپا پرندگان مهاجر به این کشورها عزیمت می‌کنند در معرض افزایش خطر گسترش ویروس آنفلوانزای مرغی قرار دارند.

    در اروپا نیز احتمال گسترش این بیماری به پرندگان اهلی سایر کشورهای اروپایی زیاد است. با شروع فصل بهار و بازگشت پرندگان مهاجر از آفریقا و خاورمیانه این احتمال بیشتر خواهد شد.

    یونیسف هشدار داده است کودکان در برابر این بیماری آسیب پذیرترند.

    ‪ ۴۵‬درصد مبتلایان را کودکان تشکیل می‌دهند. یک علت آن این است که کودکان علاقه بیشتری برای دست زدن و درآغوش گرفتن پرندگان دارند.

    کاهش مصرف جهانی گوشت پرندگان
    سازمان جهانی خواروبارو کشاورزی سازمان ملل(فائو) اعلام کرد ترس از از آنفلوآنزای مرغی مصرف گوشت مرغ در جهان را در سال گذشته به میزان سه میلیون تن کاهش داده است و از ‪ ۸۴/۸‬میلیون تن به ‪ ۸۱/۸‬میلیون تن رسانده است.

    مصرف گوشت مرغ در ایتالیا ‪ ۷۰‬درصد، در فرانسه ‪ ۳۰‬درصد و در دیگر کشورهای اروپایی به میزان ‪ ۲۰‬درصد کاهش یافته است، دردیگر قاره‌های جهان نیزاین کاهش مصرف همچنان ادامه دارد.

    انتشار خبر مشاهده این بیماری در یک مزرعه پرورش بوقلمون در فرانسه موجب شد دهها کشور اقدام به ممنوعیت واردات پرندگان از فرانسه کنند که لطمه شدیدی به صنعت پرورش طیور در این کشور محسوب می‌شود. فرانسه چهارمین صادرکننده بزرگ طیور در جهان است.

    تلفات گسترده پرندگان، بسیاری از مردم از یک منبع مهم پروتیینی محروم کرده است.

    این امر فشار بیشتری بر تولید گوشت قرمز و ماهی ایجاد می‌کند و فقر را در کشورهای فقیر تشدید می‌کند.

    آلودگی سایر حیوانات
    ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬در پلنگ، ببر، گربه زباد، و دو گربه خانگی در تایلند مشاهده شده است. اما سازمان جهانی بهداشت در سال ‪ ۲۰۰۴‬اعلام کرد ابتلا گربه‌ها خطری برای انسانها ایجاد نمی‌کند.

    در تازه‌ترین مورد یک گربه تلف شده مبتلا به آنفلوانزای مرغی در آلمان کشف شد. به گفته دانشمندان حیوانات وحشی می‌توانند آنفلوانزای مرغی را منتشر کنند.

    مسئول اجرایی معاهده تنوع زیستی می‌گوید خطر این بیماری برای حیات وحش مسئله مهمی است و می‌تواند آثار ویرانگری بر زیست بوم‌ها و صنعت پرورش طیور بگذارد.

    شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬علاوه بر پرندگان مهاجر و اهلی، برخی حیوانات در طبیعت یا قفس را هم مبتلا کند.

    پرندگان مهاجر و مرغان آبی ناقل این بیماری هستند، اما سایر حیوانات می‌توانند ناقل این بیماری بوده و قبل از انتقال آن به انسان ویروس را قویتر کنند.

    تحقیقات آزمایشگاهی بر روی ویروس آنفلوآنزای مرغی در مالزی نشان می‌دهد ویروس کشف شده در این کشور شبیه ویروس "اچ ‪ ۵‬ان ‪ "۱‬آنفلوآنزای مرغی در اندونزی است.

    سازمان جهانی بهداشت هشدار داده است ریشه کنی ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬از محیط زیست سالها به طول می‌انجامد. کارشناسان می‌گویند این ویروس در بخشهایی از آسیا جایگیر شده است و احتمالا به این زودی نابود نخواهد شد.

    سرعت پیشروی ویروس آنفلوانزای مرغی به حدی است که نشان می‌دهد ویروس اچ‪ ۵‬ان‪ ۱‬سرسخت تر از آن چیزی که پیشتر تصور می‌شد و یک تهدید جهانی محسوب می‌شود.

    درحالی که مقامات بهداشتی خواستار نظارت و هوشیاری مداوم هستند در مورد بزرگ نمایی این خطر نیز هشدار داده شده است.

    در همین حال کارشناسان در مورد ظهور بیماریهای دیگری نیز ابراز نگرانی کرده‌اند.

    درحال حاضر هیچ شواهدی دال بر جهش این ویروس و ظهور ویروس قابل انتقال بین انسانها مشاهده نشده است. ابتلا انسانها فقط در مواردی مشاهده شده است که تماس نزدیک بین انسان و پرنده وجود داشته است.

    به گفته کارشناسان معدوم کردن سریع پرندگان آلوده و قرنطینه افراد مشکوک به این بیماری باید به سرعت انجام شود.

    ناآگاهی مردم از خطر این بیماری و اتکای خانواده‌ها به ویژه روستاییان به پرورش طیور برای امرار معاش از جمله مشکلات مهم در مبارزه با این بیماری است.

    این مشکل در کشورهای توسعه یافته نیز مشاهده می‌شود. دو کشور هلند و فرانسه که بزرگترین تولیدکنندگان طیور در اروپا هستند گرفتار این بیماری شده‌اند.

    جهش این ویروس هرچند هنوز رخ نداده، اما هر زمانی امکان وقوع آن وجود دارد.

    از ‪ ۱۴۰۰‬میکرب بیماریزا در انسان شامل ویروسها، باکتریها، قارچها، و انگل‌ها ، حدود ‪ ۸۰۰‬میکرب منشاء حیوانی دارند.

    آنفلوانزای مرغی تنها بیماری حیوانی نخواهد بود که بر جامعه انسانها تاثیر می‌گذارد.

    دانشمندان دست اندازی انسانها به محیط زیست و تماس روزافزون بین انسانها و حیوانات را یک علت تبدیل شدن حیوانات به تهدیدی برای انسان‌ها می‌دانند و می‌گویند مبارزه با این خطر باید در جبهه‌های مختلفی انجام شود.

    آموزش روستاییان، جبران خسارت آنها، شناسایی سریع موارد مشاهده این ویروس، و مبادله اطلاعات بین کشورها از جمله این تلاشها است.


  • نظرات دیگران ( )
  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ