سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خانه
مدیریت
ایمیل من
شناسنامه
پارسی یار

مجموع بازدیدهای وبلاگ: 5942
تعداد بازدید امروز: 4
تعداد بازدید دیروز: 0
  • درباره من


  • انجمن فناوری و اطلاعات دبیرستان شاهد پسرانه خمین
    مدیر وبلاگ : صالح محمدی[5]
    نویسندگان وبلاگ :
    امین کفایتی (@)[1]


  • لوگوی من


  • مشاهده اوقات شرعی


  • وضعیت من در یاهو


  • یــــاهـو
  • اشتراک در وبلاگ


  •  
    انجمن فناوری و اطلاعات دبیرستان شاهد پسرانه خمین
    خدایا به تو پناه مى‏برم که برونم در دیده‏ها نیکو نماید و درونم در آنچه از تو نهان مى‏دارم به زشتى گراید ، پس خود را نزد مردم بیارایم به ریا و خودنمایى که تو بهتر از من بدان دانایى ، پس ظاهر نکویم را براى مردمان آشکار دارم و بدى کردارم را نزد تو آرم تا خود را به بندگان تو نزدیک گردانم ، و از خوشنودى تو به کنار مانم . [نهج البلاغه]
  • متداول ترین بیماریها در ایران نویسنده: صالح محمدی شنبه 84/12/6 ساعت 8:12 ع
  • ناراحتیهای کبدی از متداولترین بیماریها در ایران است
    پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی سه‌شنبه شب نوشت: بیماری‌های کبدی از بیماریهای متداول در جامعه ایران محسوب می‌شود.

    بنا به گفته این پایگاه اینترنتی، سازمان بهداشت جهانی ،ایران را جزو مناطق آلوده ویروسی جهان معرفی کرده است، این در حالی است که با رعایت نکات اولیه بهداشتی می‌توان بعضی از بیماریها را ریشه‌کن کرد.

    کبد یا همان جگر در سمت راست ناحیه شکم زیر دنده‌ها قرار گرفته است. این عضو با وزنی حدود یک کیلو تا یک کیلو و دویست گرم بزرگترین اندام درونی بدن است و از دو بخش به هم چسبیده تشکیل شده است و در صورت آسیب یا بیماری، این امکان وجود دارد که بخشی از کبد را جدا کرد، اما زندگی بدون کبد امکان پذیر نیست چراکه این عضو به عنوان پالایشگاه بدن عمل می‌کند.

    خون در گردش خود درون بدن از تمامی اندام‌ها عبور می‌کند و زمان عبور خون از کبد، تقریبا تمامی مواد سمی توسط کبد جذب می‌شود و این عضو با داشتن آنزیم‌های اختصاصی قدرت تجزیه و تبدیل مواد را داراست.

    بخشی از این مواد زاید پس از تجزیه دوباره به خون بازگردانده می‌شوند تا از طریق کلیه‌ها دفع شود و بخش دیگر از راه کیسه صفرا که چسبیده به کبد است به روده ریخته شده و سپس از بدن خارج می‌شوند.

    بی‌بی‌سی نوشت: هر دارویی که مصرف می‌شود، درمانی برای یک درد یا ناراحتی در یک عضو است، اما همین دارو می‌تواند برای عضو دیگر سم محسوب شود و کبد باید این سموم را از خون جدا کند، بدین ترتیب مصرف همزمان یا مداوم داروها به مرور زمان می‌تواند به این عضو آسیب بزند و نباید فراموش کرد که الکل و نیکوتین نیز جزو سموم محسوب می‌شوند.

    یکی دیگر از وظایف مهم کبد تنظیم چربی خون است. به این ترتیب که چربی را از خون گرفته، آن را ذخیره یا در صورت نیاز به مواد دیگر تبدیل می‌کند و چربی اضافه نیز تا حدی از طریق صفرا دفع می‌شود، اما گاهی اوقات کبد نمی‌تواند در مورد چربی‌ها خوب عمل کند و در این حالت گفته می‌شود که کبد چرب است.

    در افرادی که کبد چرب دارند با خوردن اندکی چربی به سرعت بالا می‌رود و داشتن کبد چرب با درد یا عارضه خاصی همراه نیست و مساله به عنوان یک بیماری محسوب نمی‌شود، اما کبد چرب یا کبد تنبل فرد را در معرض خطر بیمار- یهای قلبی و عروقی قرار می‌دهد و بهترین توصیه پزشکی در این زمینه داشتن برنامه غذایی کم چربی و سبک است.

    بیماری‌های کبدی به هپاتیت معروف هستند و هپاتیت به معنای التهاب کبد است و این التهاب گاه می‌تواند بر اثر یک عامل مکانیکی مثل ضربه به شکم ایجاد شود و اگر ضربه شدید نباشد و باعث پارگی کبد نشود، التهاب با چند روز استراحت برطرف می‌شود.

    دسته دیگر از التهاب‌ها یا هپاتیت‌های کبدی، هپاتیت‌های ویروسی هستند و در واقع این هپاتیت‌های ویروسی هستند که امروزه به عنوان یکی از مشکلات عمده پزشکی جهان به شمار می‌آیند.

    هپاتیت‌های ویروسی مانند سایر بیماری‌های ویروسی واگیردار هستند و در کشورهایی که سطح بهداشت اجتماعی پایینی دارند شیوع گسترده‌ای نشان می‌دهند.

    هپاتیت‌های ویروسی با توجه به نوع به ویروس به چندین دسته تقسیم می‌شوند، که مهمترین آنها "هپاتیت نوع آ" و "هپاتیت نوع ب" هستند.

    هپاتیت "نوع آ" ، همان یرقان یا زردی است. ویروس "هپاتیت آ" وارد کبد می‌شود و این بافت را آلوده می‌کند و کبد آلوده شده نمی‌تواند به وظایف خود خوب عمل کند و بدین ترتیب بیماری با نشانه‌های مثل پررنگ شدن ادرار، کم‌رنگ شدن مدفوع، زرد شدن رنگ پوست و سفیدی چشم‌ها همراه است.

    ویروس "هپاتیت آ" در کبد بیمار تکثیر پیدا می‌کند و توسط مدفوع از بدن بیمار خارج می‌شود.

    آلوده شدن آب آشامیدنی و یا عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی موجبات انتشار این بیماری را فراهم می‌سازد و به ندرت دیده شده "هپاتیت آ" منجر به مرگ شود، اما بهبودی ممکن است بین ‪ ۶‬تا ‪ ۱۲‬ماه به طول انجامد.

    مثل سایر بیماری‌های ویروسی دارو یا درمان خاصی برای این بیماری تجویز نمی‌شود.

    رعایت بهداشت فردی و عمومی، بهداشت آب و فاضلاب و شستن با دقت و مرتب دستها از اصولی هستند که باید به آنها با دقت توجه شود.

    سازمان بهداشت جهانی ایران را نیز جزو مناطق آلوده ویروسی جهان معرفی می کند، در حالی که می‌توان با رعایت نکات اولیه بهداشتی، نه تمام بیماری‌ها بلکه حداقل می‌توانیم "هپاتیت آ" یا یرقان را ریشه‌کن کرد.

    www.shahedhighschool.parsiblog.com


  • نظرات دیگران ( )
  • لیست کل یادداشت های این وبلاگ